Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wpisało porter warmiński na Listę Produktów Tradycyjnych – informuje Portal Spożywczy. Jest to 18. piwna pozycja na tej prowadzonej od 2004 r. liście.
Jak czytamy na stronie ww. ministerstwa, porter warmiński to „ciemne, mocne piwo z pianką na powierzchni”, które charakteryzuje „bogaty słodowy smak i aromat z nutami karmelowymi lub orzechowymi (a nawet toffi) oraz tostowymi (do wrażenia słodyczy lukrecji)”. Przybliżona też została historia tego warzonego na Warmii i Mazurach piwa:
Reklama
Na obszarze Prus Wschodnich, czyli dzisiejszych Warmii i Mazur, piwo porter pojawiło się wraz z rewolucją przemysłową, a swoją pozycję ugruntowało w pierwszej połowie XX wieku. Na podstawie obowiązującego wówczas prawa podatkowego, piwa warzone na tym terenie dzielono na 4 kategorie: zwykłe, wyszynkowe, pełne i mocne. Wśród tych ostatnich zgłaszane były piwa warzone w stylu koźlak i porter. Na podstawie zachowanych zgłoszeń podatkowych możemy stwierdzić, że wśród piw mocnych warzone były też portery, a w okresie międzywojennym okres bujnego rozkwitu przezywały browary z terenu dzisiejszych Warmii i Mazur. Na Warmii i Mazurach porter warzono także po II wojnie światowej. Powstawał tu porter – piwo ciemne mocne. Było to piwo warzone na podstawie normy z roku 1960 (PN60/A – 79098) o ekstrakcie 22% i zawartości alkoholu przekraczającej 5%. Norma ta dopuszczała stosowanie w przypadku piw o wysokich ekstraktach, jak też piw lekkich opartych na wodach wysłodkowych piw mocnych składniki pochodzenia słodowego, ale także cukier jako dozwolone sposoby na podnoszenie ekstraktu nastawnego brzeczki. Piwo porter warmiński charakteryzuje się wysokim stężeniem brzeczki nastawnej, czarnym kolorem oraz charakterystycznymi walorami smakowymi i aromatycznymi. Od samego początku tak mocne piwo stanowiło ukoronowanie oferty browarów. Warzenie porteru wymagało mistrzowskich umiejętności piwowara oraz czasu. Jest to bowiem styl wymagający, zarówno na etapie produkcji, jak też w czasie leżakowania.Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Warto wiedzieć, że zgłoszenie danego produktu oraz jego wpisanie na listę nie oznacza zastrzeżenia prawa jego produkcji przez konkretnego producenta, ani jego ochrony prawnej.
Do tradycji warzenia porteru warmińskiego wprost odwołuje się olsztyński Browar Kormoran, który w swojej ofercie ma porter bałtycki sprzedawany pod nazwą „Porter Warmiński” właśnie.
Należąca do Adama Ledy spółka Leda FI sp. z o.o. przegrała proces przed Sądem Arbitrażowym ze spółką MJG Investments FIZAN będącą obecnym współwłaścicielem Arcyksiążecego...
Pięć browarów belgijskiego Duvela padło ofiarą ataku hakerskiego. Konieczne było wstrzymanie produkcji. Do zdarzenia doszło w ubiegłym tygodniu.Jak czytamy w komunikatach dot. zdarzenia, w...
Browar Amber przygotował nowe piwo, które trafiło do serii Po Godzinach. To Hoppy Bock, czyli mocno chmielony podwójny koźlak (doppelbock).- Nasz nowy, mocno chmielony...
AleBrowar wprowadza do sprzedaży piwo jopejskie. Autorem odtworzonej historycznej receptury jest Arkadiusz Wenta, który przez 12 lat współpracował m.in. z Pomorskim Parkiem Naukowo Technologicznym.–...
Informacja o używaniu plików cookies
Używamy plików cookies w celu optymalizacji Portalu o Piwie. Dzięki temu strona wygląda tak, jak powinna.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Reklamowe
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.