Prokuratura wystosowała akt oskarżenia wobec dwojga celebrytów – influencerki Julii Kuczyńskiej (znanej jako Maffashion) oraz aktora Macieja Musiała. Zostali oni oskarżeni o reklamę alkoholu w mediach społecznościowych, łamiącą przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zdaniem prokuratury Maciej Musiał reklamował na Instagramie whisky oraz włoskie piwo. O reklamę tego ostatniego oskarżana jest również Maffashion.

Reklama

Warto tu zaznaczyć, że postępowanie nie jest prowadzone przez UOKiK i nie dotyczy źle oznaczanych reklam w mediach społecznościowych. To chyba pierwsza tak głośna tego typu sprawa, w której tle są zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa ta zabrania reklamy wyrobów alkoholowych z wyjątkiem piwa.

Ten wyjątek jest też obwarowany ograniczeniami – reklama piwa nie może:

1) być kierowana do małoletnich;
2) przedstawiać osób małoletnich;
3) łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
4) zawierać stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania
konfliktów osobistych;
5) zachęcać do nadmiernego spożycia alkoholu;
6) przedstawiać abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób;
7) podkreślać wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
8) wywoływać skojarzenia z:
a) atrakcyjnością seksualną,
b) relaksem lub wypoczynkiem,
c) nauką lub pracą,
d) sukcesem zawodowym lub życiowym.

Być może sprawa dotyczy tego, że konta Maffashion oraz Macieja Musiała na Instagramie nie miały w momencie publikacji wpisów o charakterze reklamującym piwo ograniczeń wiekowych.

Za złamanie zakazu reklamy alkoholu grozi grzywna od 10 do 500 tys. złotych.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś – zachęcam do polubienia naszego profilu na Facebooku:

  Polub Chmielnik Jakubowy na Facebooku

Reklama